Wstecz Innowacja pedagogiczna
„Przedszkolne laboratorium”
październik 2018 – czerwiec 2019
Powrót do strony
głównej


W roku szkolnym 2018 / 2019 w grupie 3-4-latków wdrożono innowację pedagogiczną pod hasłem „Przedszkolne laboratorium, czyli eksperymenty i zabawy badawcze”. Zajęcia prowadzone były przez p. Izabelę Pawlińską i p. Annę Nowakowską. Przeprowadzono 15 zajęć eksperymentalnych, w tym dwa spotkania otwarte z udziałem rodziców. Zajęcia z rodzicami służyły podsumowaniu pracy w I i II półroczu. Celem innowacji było rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów, a także wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły (oddziału przedszkolnego). Wśród przeprowadzonych eksperymentów znalazły się między innymi: Samopompujący się balon, Malowanie na mleku, Musujące bąbelki, Perkusja w wersji dla przedszkolaka, czyli pomysł na wykorzystanie balonów, Kolorowe napoje gazowane, Chemiczne jojo, Kapusta czerwona w roli detektywa, Cytrynowa łódka, Elektryzujące doświadczenie, Sensoplastyka dla Smyka, Czary – mary, czyli chemia dla przedszkolaka, Mleko barwione kredą, czyli kilka słów o napięciu powierzchniowym, Łodzie podwodne, czyli rodzynki wodzie, Erupcja wulkanu, Barwienie śniegu, Kolorowa sól, Łączenie się barw. Dzieci skupiały swoją uwagę na zachodzących reakcjach, zadawały pytania, poznawały cechy substancji powszechnie używanych w kuchni. Oprócz możliwości poznawczych, dzieci miały okazję pobudzać swoje zmysły – ważna tu była integracja sensoryczna. Zaletą innowacji jest również wprowadzanie i utrwalanie umiejętności pracy w grupie, utrwalanie nawyku sprzątania po przeprowadzonych doświadczeniach, kolejności zadawania pytań według zasady „ja mówię, ty słuchasz”. Rodzice na bieżąco śledzą relację z przeprowadzanych zajęć z innowacji na założonej przez nas stronie na portalu Facebook oraz na stronie internetowej szkoły. Na zakończenie zajęć rodzice wypełnili ankietę, która była narzędziem ewaluacji innowacji pedagogicznej. Ze wszystkich zwrotnych ankiet wynika iż, rodzice są zadowoleni z organizacji zajęć, twierdzą, iż dzieci chętnie uczestniczyły w innowacji oraz zwiększyło się ich zainteresowanie zachodzącymi zjawiskami w otoczeniu. Słyszałyśmy w przekazie ustnym wiele miłych komentarzy na temat tego, co się dzieje w przedszkolu, że dzieci z wielką chęcią przychodzą do przedszkola motywując to tym, że „(…) będą eksperymenty”.

Opracowała: Izabela Pawlińska
Anna Nowakowska